Cel główny projektu
Celem projektu talentON jest opracowanie i wdrożenie Modelu wsparcia i rozwoju młodzieży uzdolnionej w obszarze nauk społecznych i humanistycznych. Spożytkowanie wiedzy humanistycznej dla rozwoju edukacji, poprzez praktyczne zastosowanie jej osiągnięć, pozwoli wykorzystać zaplecze naukowe w codziennym kształceniu i wspieraniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, do których zaliczane są osoby zdolne. Cel ten zostanie zrealizowany poprzez współpracę środowiska akademickiego ze szkołami w zakresie opracowania i wdrożenia konkretnych działań, umożliwiających rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów.
Odbiorcy
Program skierowany jest do uczniów klas 6-8 wybranych szkół podstawowych oraz uczniów wybranych szkół ponadpodstawowych z obszaru województwa lubelskiego oraz mazowieckiego, wykazujących uzdolnienia w obszarze nauk społecznych i humanistycznych, a także rodziców oraz nauczycieli uczniów zdolnych.
Tematyka
Uczestnicy projektu zostaną objęci rocznym Programem wsparcia, na który składają się wykłady, ćwiczenia i warsztaty prowadzone przez pracowników naukowych i praktyków. Celem zajęć jest rozwój wiedzy, a także umiejętności wskazanych i scharakteryzowanych w stworzonym Modelu wsparcia. Uczniowie otrzymają również indywidualne wsparcie mentoringowe, obejmujące m.in. wspieranie w rozwiązywaniu wylosowanego problemu o charakterze interdyscyplinarnym. Działania merytoryczne dotyczyć będą także rodziców uczniów uczestniczących w Programie, jak również nauczycieli i pedagogów reprezentujących wybrane szkoły.
Finansowanie
Projekt "@talentON - Program Wsparcia i Rozwoju młodzieży szczególnie uzdolnionej" jest dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa” (obszar Humanistyka – Społeczeństwo – Tożsamość). Numer projektu: NdS/529081/2021/2022. Kwota dofinansowania: 1 274 053,00 zł, całkowita wartość projektu: 1 274 053,00 zł.
Udział w projekcie jest bezpłatny.
Nasz Zespół
Kierownik Naukowy Projektu
Opiekun Naukowy Zespołu
prof. dr hab. n. med. Tomasz Trojanowski, czł. rzecz. PAN
prof. dr hab. Andrzej Sękowski
Zespół Naukowy Projektu
dr Sylwia Gwiazdowska-Stańczak
dr Agnieszka Klimska
dr Marcin Klimski
dr Tomasz Knopik
dr Martyna Płudowska
dr Agnieszka Żmuda
mgr Piotr Szymczak
Działania w projekcie
Opracowanie modelu wsparcia uczniów uzdolnionych humanistycznie i społecznie (etap zakończony)
Model wsparcia dla uczniów uzdolnionych społecznie i humanistycznie przewiduje oddziaływania rozwijające wybrane umiejętności i zdolności niezbędne dla pełnego wykorzystania posiadanego potencjału i kształtowania osiągnięć. Model zostanie przetestowany w trakcie pilotażu. W ramach proponowanych zajęć warsztatowych uczniowie będą rozwijać różne rodzaje myślenia, a także pozapoznawcze predyktory rozwoju talentu, w tym m.in. kreatywność, motywację, inteligencję emocjonalną, odporność psychiczną i efektywne metody radzenia sobie ze stresem. W Modelu uwzględniono także warsztaty dla rodziców i nauczycieli poświęcone specyfice funkcjonowania ucznia zdolnego i problemom, jakie napotyka w związku z posiadanymi predyspozycjami i uzdolnieniami.Rekrutacja szkół i uczniów do Programu (etap zakończony)
Rekrutacja jest dwuetapowa. I etap rekrutacji trwa do 28 września 2022 r. - w jego trakcie, na podstawie przesłanych formularzy zgłoszeniowych, wybierzemy szkoły podstawowe oraz ponadpodstawowe. Na etapie II (wrzesień-październik), bazując na wskazaniach kadry zrekrutowanych szkół, do udziału w Programie wybierzemy 40 uczniów. Szczegółowe informacje znajdują się w zakładce "Udział w Programie"Diagnoza wybranych umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów zakwalifikowanych do Programu (etap zakończony)
Diagnoza stanu wyjściowego obejmie diagnozę zdolności i uzdolnień w obszarze nauk społecznych i humanistycznych oraz pozaintelektualnych predyktorów osiągnięć szkolnych, wskazanych w opracowanym Modelu Wsparcia (umiejętności podstawowych i przekrojowych). Dzięki diagnozie możliwe będzie wskazanie mocnych stron i ewentualnych obszarów wymagających dodatkowego wsparcia wśród uczniów uzdolnionych społecznie i humanistycznie. W trakcie diagnozy nie będzie testów wiedzy. Zastosowany zostanie zestaw narzędzi psychologicznych, zaś wyniki badań będą przedstawione w postaci zbiorczych opracowań statystycznych.Losowanie problemów interdyscyplinarnych przez uczniów (etap zakończony)
W trakcie pierwszego spotkania w ramach zajęć grupowych uczestnicy Programu wylosują przygotowane przez ekspertów zagadnienie - interdyscyplinarny problem – istotne z perspektywy współczesnych przemian, zjawisk i trudności, z jakimi ludzie obecnie się zmagają. Opracowanie rozwiązania tego problemu stanowi jeden z elementów Programu i będzie podlegało ocenie przez specjalnie powołaną Komisję Oceny. Tło problemu zostanie nakreślone w postaci krótkiej charakterystyki, zaś sam problem sformułowany będzie w postaci konkretnego pytania.Spotkania, warsztaty i treningi dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Mentoring – indywidualne wsparcie dla uczniów. Tworzenie rozwiązań wylosowanych problemów interdyscyplinarnych (etap zakończony)
Zajęcia grupowe odbędą się w siedzibie Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Lublinie oraz na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Potrwają od listopada 2022 r. do lipca 2023 r. Zajęcia grupowe trwają 8 godzin szkoleniowych (od 9:30 do 16:30) i co do zasady organizowane są w soboty. Każda z grup (uczniów z klas 6-8 oraz uczniów szkół ponadpodstawowych) spotka się 18 razy. Wybrane spotkania w ramach zajęć grupowych będą przeznaczone tylko dla rodziców uczniów zdolnych, zakwalifikowanych do Programu lub dla nauczycieli z placówek wybranych do udziału w projekcie.Ocena przygotowanych przez uczniów rozwiązań interdyscyplinarnych problemów i wręczenie dyplomów (etap zakończony)
Przygotowane przez uczestników projektu rozwiązanie interdyscyplinarnego problemu podlega ocenie przez Komisję Oceny Projektów. W skład KOP wejdą m.in. członkowie Zespołu Naukowego Projektu, przedstawiciele Fundacji PAN czy też Kierownik Naukowy Projektu. Ocena zostanie dokonana na specjalnie przygotowanym formularzu, zaś zasady i kryteria oceny prac ustali KOP. Na bazie wyników oceny zostaną wręczone nagrody rzeczowe dla wyróżnionych uczestników. Opracowanie rozwiązania będzie wymagać od ucznia zaangażowania w pozyskanie niezbędnych informacji, danych oraz zaplanowania formy i sposobu prezentacji rozwiązania, jak również doboru odpowiednich narzędzi badawczych i metodyki prac. Przygotowując opracowanie uczestnik projektu może liczyć na indywidualne wsparcie mentoringowe.Ponowna diagnoza wybranych umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów biorących udział w Programie
Badanie będzie miało na celu weryfikację skuteczności Programu, nie zaś konkretnych funkcji psychicznych Uczestników. Wyniki i tych badań również będą przedstawione w postaci zbiorczych opracowań statystycznych. Ewaluacja posłuży nam w przygotowaniu docelowego Modelu, który zaproponujemy do implementacji w systemie edukacji.Konferencja naukowa podsumowująca realizację działań w ramach projektu oraz prezentacja publikacji naukowej o Modelu wsparcia
Bazując na wynikach badań i wnioskach płynących z pilotażowego wdrożenia Modelu Wsparcia, nasi eksperci i specjaliści opracują rekomendacje dotyczące włączenia Modelu Wsparcia do systemu edukacji i powszechnego zastosowania. Wyniki naszych działań w ramach realizacji projektu zostaną przedstawione na konferencji naukowej, zaś pilotażowe wdrożenie Modelu wraz z wnioskami i rekomendacjami zostanie opisane w publikacji naukowej. Planowana data wydarzenia to grudzień 2023 roku.
Zdjęcia na stronie internetowej talenton.pl pochodzą z zasobów własnych oraz serwisu Stock Adobe