Skuteczność podjętych oddziaływań w Programie wsparcia talentONSkuteczność podjętych oddziaływań w Programie wsparcia talentONSkuteczność podjętych oddziaływań w Programie wsparcia talentONSkuteczność podjętych oddziaływań w Programie wsparcia talentON
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Udział w Programie
  • Q&A
  • Podcasty
  • O Programie
    • Cel główny projektu
    • Nasz Zespół
    • Działania w projekcie
  • Kontakt
  • O Programie
    • Nasz Zespół
    • Działania w projekcie
✕
Relacja z konferencji „Od zdolności do mądrości – efektywne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych”
18 grudnia, 2023
Monografia „Od zdolności do mądrości – model wspierania rozwoju uczniów zdolnych w systemie edukacji”
4 stycznia, 2024

Skuteczność podjętych oddziaływań w Programie wsparcia talentON

Wśród wniosków dotyczących skuteczności podjętych oddziaływań w ramach Programu wsparcia talentON, które zostały zaprezentowane podczas konferencji naukowej podsumowującej projekt (relacja z wydarzenia znajduje się tu: link), wskazano przede wszystkim:

  • zwiększenie kompetencji uczniów biorących udział w Programie w zakresie twórczości werbalnej, refleksyjności, elastyczności i samodzielności intelektualnej, a także pomysłowości;
  • u uczniów szkół podstawowych zaobserwowano istotny wzrost 2 wskaźników twórczych zdolności wyobrażeniowych: obrazowości, czyli zdolność tworzenia klarownych, wyrazistych wyobrażeń, które cechują się dużą złożonością i szczegółowością, a także oryginalności – zdolności tworzenia twórczych wyobrażeń, które cechują się nowością;
  • wzrost płynności werbalnej uczniów szkół ponadpodstawowych – zwiększenie predyspozycji do twórczego funkcjonowania, czyli generowania nowych i wartościowych wytworów w różnych dziedzinach aktywności;
  • trening mądrościowy okazał się skutecznym narzędziem w kształtowaniu myślenia dialogicznego;
  • zajęcia doradcze ukierunkowane na rozwijanie 4 obszarów: a) samowiedza, b) rynek zawodów i kompetencje zawodowe, c) edukacja ustawiczna, d) analiza decyzyjna, istotnie przyczyniły się do wzrostu gotowości badanych do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych;
  • uczniowie zdolni, choć w większości uzyskują bardzo dobre lub dobre wyniki w nauce i są zadowoleni z efektów samodzielnej nauki, przed rozpoczęciem programu nie znali wielu efektywnych metod uczenia się. Dodatkowo, z otrzymanych danych wynika, że ponad połowa uczniów miewa trudności w nauce;
  • wykluczenie rówieśnicze to negatywne zjawisko, którego doświadczają także uczniowie zdolni. Najczęściej przyjmuje ono postać wyzywania, wyśmiewania, obrażania. Towarzyszy innym formom wykluczania i jest powiązane z zaburzonymi relacjami rówieśniczymi. Pozytywnym aspektem płynącym z badań jest fakt, iż uczniowie mogą wówczas liczyć na wsparcie ze strony pedagogów;
  • jednym z najbardziej wartościowych elementów programu w oczach dzieci były relacje i kontakty z prowadzącymi oraz z rówieśnikami;
  • w szkołach zdecydowanie brakuje obszaru, w którym uczniowie zdolni mają okazję dzielić się doświadczeniami i nawiązywać przyjaźnie z innymi zdolnymi dziećmi;
  • młodzież biorąca udział w projekcie spośród wszystkich tematów zajęć i obszarów wsparcia najwyżej oceniła zajęcia dotyczące odporności psychicznej, radzenia sobie ze stresem oraz rozwijania motywacji. Odzwierciedla to potrzebę uczniów, aby poszerzać swoją wiedzę i umiejętności w tym zakresie.

Uczniowie wysoko ocenili zajęcia warsztatowe prowadzone w ramach Programu wsparcia talentON – zarówno pod względem merytorycznym, jak również w zakresie atmosfery panującej w trakcie zajęć. Uczestnicy docenili także program mentoringowy, prace nad rozwiązywaniem problemów interdyscyplinarnych, zaś wysoki poziom prac złożonych po zakończeniu programu świadczy o wysokich kompetencjach i zaangażowaniu uczniów.

Udostępnij
2

Podobne posty

4 stycznia, 2024

Monografia „Od zdolności do mądrości – model wspierania rozwoju uczniów zdolnych w systemie edukacji”


Czytaj całość
18 grudnia, 2023

Relacja z konferencji „Od zdolności do mądrości – efektywne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych”


Czytaj całość
1 grudnia, 2023

Zapowiedź konferencji „Od zdolności do mądrości – efektywne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych”


Czytaj całość

Program Wsparcia @talentON został objęty Honorowym Patronatem Lubelskiego Kuratora Oświaty

Instytut Badań Edukacyjnych

Patronat nad Programem objął:

Projekt „@talentON – Program Wsparcia i Rozwoju młodzieży szczególnie uzdolnionej” jest dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa”. Numer projektu: NdS/529081/2021/2022

Biuro projektu: ul. Turystyczna 44, 20-207 Lublin
e-mail: talenton@fundacja-pan.lublin.pl
tel. (81) 745 05 00

© 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. talentON