Wśród wniosków dotyczących skuteczności podjętych oddziaływań w ramach Programu wsparcia talentON, które zostały zaprezentowane podczas konferencji naukowej podsumowującej projekt (relacja z wydarzenia znajduje się tu: link), wskazano przede wszystkim:
- zwiększenie kompetencji uczniów biorących udział w Programie w zakresie twórczości werbalnej, refleksyjności, elastyczności i samodzielności intelektualnej, a także pomysłowości;
- u uczniów szkół podstawowych zaobserwowano istotny wzrost 2 wskaźników twórczych zdolności wyobrażeniowych: obrazowości, czyli zdolność tworzenia klarownych, wyrazistych wyobrażeń, które cechują się dużą złożonością i szczegółowością, a także oryginalności – zdolności tworzenia twórczych wyobrażeń, które cechują się nowością;
- wzrost płynności werbalnej uczniów szkół ponadpodstawowych – zwiększenie predyspozycji do twórczego funkcjonowania, czyli generowania nowych i wartościowych wytworów w różnych dziedzinach aktywności;
- trening mądrościowy okazał się skutecznym narzędziem w kształtowaniu myślenia dialogicznego;
- zajęcia doradcze ukierunkowane na rozwijanie 4 obszarów: a) samowiedza, b) rynek zawodów i kompetencje zawodowe, c) edukacja ustawiczna, d) analiza decyzyjna, istotnie przyczyniły się do wzrostu gotowości badanych do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych;
- uczniowie zdolni, choć w większości uzyskują bardzo dobre lub dobre wyniki w nauce i są zadowoleni z efektów samodzielnej nauki, przed rozpoczęciem programu nie znali wielu efektywnych metod uczenia się. Dodatkowo, z otrzymanych danych wynika, że ponad połowa uczniów miewa trudności w nauce;
- wykluczenie rówieśnicze to negatywne zjawisko, którego doświadczają także uczniowie zdolni. Najczęściej przyjmuje ono postać wyzywania, wyśmiewania, obrażania. Towarzyszy innym formom wykluczania i jest powiązane z zaburzonymi relacjami rówieśniczymi. Pozytywnym aspektem płynącym z badań jest fakt, iż uczniowie mogą wówczas liczyć na wsparcie ze strony pedagogów;
- jednym z najbardziej wartościowych elementów programu w oczach dzieci były relacje i kontakty z prowadzącymi oraz z rówieśnikami;
- w szkołach zdecydowanie brakuje obszaru, w którym uczniowie zdolni mają okazję dzielić się doświadczeniami i nawiązywać przyjaźnie z innymi zdolnymi dziećmi;
- młodzież biorąca udział w projekcie spośród wszystkich tematów zajęć i obszarów wsparcia najwyżej oceniła zajęcia dotyczące odporności psychicznej, radzenia sobie ze stresem oraz rozwijania motywacji. Odzwierciedla to potrzebę uczniów, aby poszerzać swoją wiedzę i umiejętności w tym zakresie.
Uczniowie wysoko ocenili zajęcia warsztatowe prowadzone w ramach Programu wsparcia talentON – zarówno pod względem merytorycznym, jak również w zakresie atmosfery panującej w trakcie zajęć. Uczestnicy docenili także program mentoringowy, prace nad rozwiązywaniem problemów interdyscyplinarnych, zaś wysoki poziom prac złożonych po zakończeniu programu świadczy o wysokich kompetencjach i zaangażowaniu uczniów.