„Talent rozwija się optymalnie wtedy, kiedy służy optymalnej adaptacji” – to założenie, które zostało przyjęte przez ekspertów w pracy z uczestnikami Programu talentON zostało zweryfikowane w trakcie praktycznego, pilotażowego wdrożenia Modelu wsparcia osób uzdolnionych społecznie i humanistycznie. O spostrzeżeniach i doświadczeniach związanych z implementacją Modelu, zrealizowanych zajęciach grupowych i mentoringowych, działaniach z młodzieżą oraz o możliwości zastosowania narzędzi wypracowanych w ramach Programu talentON w praktyce szkolnej i pracy z uczniami uzdolnionymi opowiada Gość 3. odcinka z serii podcastów, ekspert Zespołu naukowego projektu – dr Tomasz Knopik.
Punktem wyjścia w przygotowaniu programu wsparcia dla uzdolnionej młodzieży było założenie, że osoba, która posiada ponadprzeciętną inteligencję, powinna ją wykorzystywać do tego, żeby czuć się lepiej w zmieniającym się otoczeniu. Podkreślone zostało również rozwijanie orientacji prospołecznej osób zdolnych – aby szeroko rozumiane otoczenie również skorzystało z potencjału tej grupy osób.
Jak zauważa dr Tomasz Knopik, olbrzymim walorem Programu talentON jest poszerzenie perspektywy wspierania osób zdolnych oraz zwrócenie uwagi na fakt, że ta grupa osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi również wymaga zorganizowanego, przemyślanego wsparcia.
Efektem Programu talentON będą również materiały, w tym scenariusze zajęć, które będą bazą wiedzy dla nauczycieli, wychowawców, specjalistów czy rodziców, żeby szerzej spojrzeć na proces wspierania osób zdolnych. Opracowania Zespołu naukowego projektu zachęcają do – jak zauważa w podcaście dr Tomasz Knopik – „wyjścia z perspektywy, która dominowała przez ostatnie dekady, że liczy się tylko inteligencja, rozwój poznawczy, olimpiady, konkursy – że tylko ta sfera wymaga zaopiekowania. Ona jest ważna, ale nie jest decydująca, kiedy myślimy o pewnym sukcesie życiowym, rozumianym jako stan szczęścia, dobrostanu.”.
Zachęcamy do odsłuchania całej rozmowy z dr Tomaszem Knopikiem [zakładka Podcasty na stronie głównej – LINK], którą przeprowadził redaktor Marcin Superczyński.