Rozmowa z dr Agnieszką Klimską – o akrasi i prokrastynacji [PODCAST]Rozmowa z dr Agnieszką Klimską – o akrasi i prokrastynacji [PODCAST]Rozmowa z dr Agnieszką Klimską – o akrasi i prokrastynacji [PODCAST]Rozmowa z dr Agnieszką Klimską – o akrasi i prokrastynacji [PODCAST]
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Udział w Programie
  • Q&A
  • Podcasty
  • O Programie
    • Cel główny projektu
    • Nasz Zespół
    • Działania w projekcie
  • Kontakt
  • O Programie
    • Nasz Zespół
    • Działania w projekcie
✕
Rozmowa z dr. Tomaszem Knopikiem – o Modelu wsparcia i pracy z uczestnikami Programu talentON [PODCAST]
5 października, 2023
Rozmowa z dr. Marcinem Klimskim – o środowisku społeczno-przyrodniczym oczami uczniów zdolnych oraz wykorzystaniu multimediów w procesie edukacji [PODCAST]
15 października, 2023

Rozmowa z dr Agnieszką Klimską – o akrasi i prokrastynacji [PODCAST]

Akrasia [akrazja] i prokrastynacja – te zjawiska, które mogą zadecydować o naszej przyszłości, omawia w 4. odcinku z serii podcastów dr Agnieszka Klimska z Zespołu naukowego projektu.

W podaście dr Agnieszka Klimska wspomina o różnicach pomiędzy przywołanymi zachowaniami. Jak zauważa ekspertka Zespołu: „Prokrastynacja jest związana ze złym zarządzaniem swoim nastrojem”. W rozmowie dr A. Klimska wspomina o cechach osób o wybitnych zdolnościach, w tym o podwyższonej wrażliwości i dostrzegalnym braku równowagi emocjonalnej i społecznej, jak również o radzeniu sobie ze stresem, który jest nieodłącznym elementem prokrastynacji. Z wywiadu dowiemy się, że nie zawsze prokrastynacja jest zjawiskiem negatywnym, a bywa również celowo stosowana przez wybrane jednostki (prokrastynacja aktywna).

Dr Agnieszka Klimska przedstawia kilka sugestii w próbie przezwyciężenia prokrastynacji: praca nad sobą, nad własnymi emocjami, uczenie się odporności na stres oraz na ewentualne niepowodzenia. Akrasia postrzegana jest przez dr Klimską jako mniejsze zagrożenie: „Musimy pracować nad swoją wolą, nad umiejętnością podchodzenia racjonalnie do zadania, a nie nastawieniem na natychmiastową nagrodę, na otrzymanie gratyfikacji:.

W rozmowie ekspertka Zespołu naukowego projektu wspomina co było dla niej pozytywnym zaskoczeniem podczas pracy z młodzieżą w trakcie Programu wsparcia talentON: otwartość uczestników na współpracę, rozmowę, szczerość oraz szybko zbudowane zaufanie.

Dr A. Klimska zauważa, że zrealizowane w Programie talentON warsztaty „były szyte na miarę”, stworzone dla uczniów o wybitnych zdolnościach. A jaka jest, zdaniem dr Klimskiej, przyszłość pracy z młodymi, zdolnymi osobami?: „Należy przede wszystkim posłuchać co te osoby mają do powiedzenia”. W przekonaniu dr Klimskiej uczniowie mają wiele spraw, które są dla nich bolączką, jak np. relacje z nauczycielami, czemu przeciwdziałać można poprzez m.in. warsztat dla kadry pedagogicznej z umiejętności słuchania uczniów, gdyż ci drudzy niekiedy, jak mówi ekspertka: „czują się mało ważni, a mają wiele do powiedzenia i są bardzo mądrzy życiowo.”.

Zachęcamy do odsłuchania całej rozmowy z dr Agnieszką Klimską [zakładka Podcasty na stronie głównej – LINK], którą przeprowadził redaktor Marcin Superczyński.

Udostępnij
1

Podobne posty

4 stycznia, 2024

Monografia „Od zdolności do mądrości – model wspierania rozwoju uczniów zdolnych w systemie edukacji”


Czytaj całość
20 grudnia, 2023

Skuteczność podjętych oddziaływań w Programie wsparcia talentON


Czytaj całość
18 grudnia, 2023

Relacja z konferencji „Od zdolności do mądrości – efektywne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych”


Czytaj całość

Program Wsparcia @talentON został objęty Honorowym Patronatem Lubelskiego Kuratora Oświaty

Instytut Badań Edukacyjnych

Patronat nad Programem objął:

Projekt „@talentON – Program Wsparcia i Rozwoju młodzieży szczególnie uzdolnionej” jest dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa”. Numer projektu: NdS/529081/2021/2022

Biuro projektu: ul. Turystyczna 44, 20-207 Lublin
e-mail: talenton@fundacja-pan.lublin.pl
tel. (81) 745 05 00

© 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. talentON